Öka Produktiviteten Och Vinsten – med Mobil Teknologi

mobile_technology

Mobil betyder bärbar. Idag har smarta telefoner och annan mobil teknologi förändrat vårt vardags- och yrkesliv på en mängd plan. Plötsligt har vi tillgång till en massa information i realtid, och kan vara nåbara på många platser. Detta har fått stora konsekvenser för företagens produktivitet.

Men vad räknas egentligen till mobil teknologi? Smarta telefoner och plattor med olika sorters uppkoppling är bara en liten del av det hela. GPS-funktioner och molntjänster har påverkat hur vi navigerar i fysiska landskap och hur vi delar information. Idag är mobila kommunikationslösningar med mobil marknadsföring avgörande för att ta plats på konkurrensutsatta marknader.

Ökad produktivitet
Dagens mobila teknologi ger ökad flexibilitet, med hjälp av den kan du jobba hemifrån, eller jobba medan du reser. Och om du reser kan du rapportera hem eller hämta pinfärsk information, och fortfarande vara produktiv genom att använda långa väntetider till att arbeta och på så vis bättre använda ditt företags resurser.

Vi kan se specifika områden där mobil teknik är avgörande för att öka ett företags vinster:

Nätverkande
År 2007 lanserades den första iphonen. Sedan dess har en mängd smarta telefoner utvecklats i alla möjliga prisklasser. Idag finns android telefoner från exempelvis ZTE mobiltelefoner, som är så billiga att de flesta företag har råd att utrusta personalen med dem. Med en prisvärd android länkas arbetet och det privata ihop. Att använda sig av olika sociala nätverk är till exempel ett utmärkt sätt för moderna företag att dels kommunicera inom företaget, mellan olika avdelningar eller kontor, och dels för direkt kommunikation med företagets kunder, för att bemöta frågor eller positionera sig mot konkurrenterna.

Kommunikation
Eftersom mobil teknologi främjar interaktivitet har det visat sig att företag som satsar på detta har en tendens att drivas framåt snabbare. Genom att informationen ständigt finns tillgänglig i realtid för flera, höjs företagets kompetens, vilket är mycket viktigt för att kunna konkurrera i utsatta branscher. Och det bidrar även till att alla som jobbar kan vara med på banan och dra åt samma håll.

Kundupplevelsen förbättras snabbare i företag som använder sig av mobil teknik eftersom kunder kan ge feedback omedelbart, och mycket snabbt få svar. Via sociala medier har företag en unik chans att interagera med kunderna och få reda på vad de önskar, söker och upplever – information som snabbt kan omsättas i resultat. Och det leder i sin tur till att kunderna i högre grad känner sig delaktiga. Det vi kan vänta oss från framtida smarta telefoner framöver är att de i ännu högre grad kommer vara ett verktyg för kunder som vill kommunicera sina åsikter till företagen.

Mobil Marknadsföring
Idag finns en mängd sätt att nå potentiella kunder med hjälp av mobil teknologi. Effektiva media kan vara allt från SMS och mobilanpassade hemsidor till QR-koder, reklambanners och talsvarssystem. Hur man på bästa vis fångar kundens uppmärksamhet varierar såklart från bransch till bransch, och företag gör därför klokt i att försöka lära känna sina kunder så gott som det är möjligt, för att i allra görligaste mån kunna skräddarsy sin marknadsföring.

Den snabba utvecklingen av smarta telefoner har gjort att allt fler har en prisvärd mobil i fickan och
detta förstärker såklart att kunderna snabbt nås av reklamen. Forskning har visat att 97 % av kunder som prenumererar på digitala nyhetsbrev läser sms inom en kvart . Dessutom förkommer mycket mindre spam via sms än mejl, något som gör kunderna mindre benägna att slänga SMS olästa. Mobilkampanjernas genomslagskraft är också flera gånger högre än sådana som görs med mejl.

I takt med att medelålders tar till sig den nya tekniken och hittar den bästa android telefonen för just dem, så breddas åldersgrupperna som kan nås med mobil marknadsföring. Idag är mobiler inte alls något för bara ungdomar.

Försäljning
Nuförtiden kan man köpa biljetter med sin smarta telefon och visa upp dem genast med hjälp av till exempel en QR-kod. Med mobil teknik kan kunderna få och använda rabattkort direkt i mobilen, som kan visas upp och användas online eller i en fysisk kassa. Naturligtvis säljs ringsignaler och spel till mobiltelefoner lika väl som ljudböcker eller musik, som man kan avnjuta precis när man vill genom den nya tekniken. Och med GPS-tjänsten i den smarta telefonen kan företag dessutom lokalitet anpassa erbjudanden och reklam på ett helt nytt sätt.

Många fördelar
Dagens mobilföretag, som exempelvis ZTE smartphones erbjuder bra service till företag, med skräddarsydda lösningar av hård- och mjukvara. Nackdelar med mobil teknik kan vara ett det krävs mycket investeringar i början och att man måste lägga tid på att låta personalen lära sig hantera tekniken. Men på längre sikt hjälper digitaliseringen företag att jobba snabbare, exaktare och mer effektivt. Vilket i förlängningen ökar vinsterna, och bidrar till intressantare och mer utmanande arbetsplatser. Det sista är ett betydande argument i en tid när rekrytering av bra personal är ovärderlig.